Tinta Kata Sang Puteri

Tiada yang indah pada ibu bapa selain anak-anak yang soleh...
TIada yang lebih bahagia pada seorang suami selain seorang isteri yang solehah...
dan tiada yang lebih bernilai pada Allah selain hambanya yang soleh :)

Tuesday, July 27, 2010

How selfish we are...

Malam tadi...kte meraikan malam nisfu syaaban. masing2 berkejar ke masjid untuk menunaikan solat maghrib secara berjemaah....dan membaca yasin sebanyak 3 kali.



malam tadi....aku ke masjid.
masa tu...azan maghrib dah pon berkumandang....
apa lagi...mestilah masjid tu dah penuh....

peh!!! penuh giler masjid tu.
xpe....aku pon masuk...nampak satu seat kosong...aku pon isi la kekosongan tu....

tetiba datanglah seorang akan tu...duk sebelah kananku.
lepas tu seorang mak cik duk sebelah kiriku...

rupanya baru aku terperasan...yang aku lupa bawak sejadah...
yang ada di masjid...memanglah x cukup.
xpe lah...rezeki aku bersejadahkan karpet masjid je...
aku x kesah.
makcik yang baru duk sebelah kiriku...nak offer sejadah dia...

"alamak...sejadah mak cik ni keciklah....tak boleh nak dibahagi dua..."
"xpe mak cik...xpe. mak cik jgn susah2..."

lepas tu mak cik tu tengok akak yang duk sebelah kananku...
dengan sejadahnye yang besar gedabak...3 orang pon boleh tumpang klu dia lentangkan sejadah dia...

"kenapa x lentangkan saje sejadah tu...barulah boleh guna 2 orang..."
"xpe lah makcik...saya x kesah pon..."

akak tu bukan dengar pon...tapi kalau dia betul2 prihatin...
dah lama dia lentangkan sejadah tu...
tapi...xpe lah. walaupon aku terasa....tapi aku bersyukur....sekurang2nya aku masih mampu bersujud kepada Tuhanku....

inilah dia manusia...yang semakin hari semakin tidak mengerti ertinya kemanusiaan...
mereka hanya tahu bercakap....mengkritik....menggertak...memarahi atas kesilapan yang mungkin disengajakan @ tidak tapi mereka tidak ingin memahami sebab sesuatu perkara itu terjadi....


aku tidak menyalahkan sesiapa...tapi hati kecilku berharap...
suatu hari nanti kasih sayang antara insan tidak akan berkurangan....
saling memerlukan walaupun tidak mengenali....
menyayangi walaupun saling tidak mempunyai pertalian...
kerana kita tetap di bawah satu bumbung...berkongsi langit yang sama...
berkongsi bumi yang sama....




p/s: hidup ini indah jika antara kita sentiasa saling memberi dan menerima....
kasih sayang akan terjalin di atas satu rasa dari yang Maha Esa.....

No comments:

Post a Comment