Tinta Kata Sang Puteri

Tiada yang indah pada ibu bapa selain anak-anak yang soleh...
TIada yang lebih bahagia pada seorang suami selain seorang isteri yang solehah...
dan tiada yang lebih bernilai pada Allah selain hambanya yang soleh :)

Tuesday, March 23, 2010

Cikgu Oh Cikgu



Semalam bukak web kementerian pelajaran malaysia... cek mtest kpli.
Yang minggu lepas (panggilan pertama)...aku x dapat.
Xpelah. Xde rezeki..
Tapi cek semalam (panggilan kedua)... dapat.
Sabtu ni mtest.
X study langsung.
Ntah.
Xde mood langsung sebenarnya...



Kalau diikutkan... dulu cikgu ialah cita2 aku.
Dari kecik aku nak jadi cikgu.
Lepas grad pun impian aku nak amik kpli... nak jadi cikgu jugak.
Tapi skang....



Aku pernah jadi cikgu ganti 2 bulan.
Ngajar budak drjh 1,2,3.


Penat siot jadi cikgu...
Dahlah masa tu bulan pose.
Lepas aku abis kontrak, tobat aku xnak jadi cikgu.
Xtaulah camne jadi cikgu tuk sekolah menengah...



Tapi, kpli ni tuk sekolah rendah.
Huhuhu....xmo dah....
Tapi aku mintak jugak....


Kadang2 aku terfikir jugak...
Aku sebenarnya dah xde mood nak jd cikgu ni...
Aku dah selesa bekerja skang.
Nanti lepas ni...kalau dapatla... kena study balik...




Jadi cikgu nie (yelah kerja yang mulia la katakan...) sangat mencabar.
Keje banyak skang ni... balik lewat... sambung keje kat umah...
Buku rekod kita la, rekod budak la... mcm2 kena pikir..



Entahlah



Bagi aku.. kalau jadi cikgu ni ibarat kita balik semula ke sekolah.
Buat benda yang sama ngan kita buat masa sekolah dulu.
Boringnye..... kalau dipikirkan..



Orang kata cikgu ni .... cerewet.
Aku xmo jadi begitu nanti.
Cuma satu je best jadi cikgu.... duit banyak!!!



Gaji mahal... cek kertas soalan leh elaun... jaga exam leh elaun...




Benarkah guru sekarang seorang pendidik yang betul2 ikhlas pada kerjanya???

Atau sekadar inginkan gaji setiap bulan???

Amanahkan pada kerja???

Amanahkah pada pelajar???

Aku jadi takut untuk memilih guru sebagai kerjaya... kerana kerjaya guru sangat mulia...

bukan aku kata kerja aku skang x mulia... tapi guru ialah pendidik...
mendidik anak bangsa...
lahirnya aku menjadi seorang dewasa bermula dari seorang guru...






aku akan gie tuk mtest sabtu ni...
tapi aku x mengharapkan sesuatu...
dah asyik gagal je sebelum ni (xde kabel tuk tolong)..
mungkin orang lain lebih berhak kot....


xmo jadi cikgu... tapi kalau kpli kuar..mintak gak...apada aku ni....




kalau dapat kat bandar ok gak... tapi kalau dapat pedalaman... mampos aku....


(xmo jadi cikgu..nak jadi anak murd sampai bila2...)

4 comments:

  1. rumate;

    sebab tu la sayo pk banyok kali nak apply cikgu..meme la sedap dpt gaji bulan2 napok mudoh, hakikatnya awak pun tau kan..pastu kalu jadi cikgu seni pulok..diri pun x berapa nak berseni, nak ngajar orghe pulok..

    tak tahu la nak kato..

    ReplyDelete
  2. xpo la...xyoh jd cikgu la...
    bukan sume org sesuai jd cikgu..
    walaupun bkn susah ngat nok jd cikgu...

    maintain apa yg ada skang...ok???
    (mana tau naik pangkat kekgi kan....)

    ReplyDelete
  3. oooo susoh jugok ke jd cikgu ni...sy mati2 nok jd cikgu...minat sgt...x tahu lok penat ngajo...yg sy tahu nok berceloteh ngan budok2 koloh je...hahahhahaa

    ReplyDelete
  4. kalu minat... segala ujian mendatang xpe zue...
    tp kalu x bpe minat + zaman skang bnyak ngat mslh... pyh la ckit...

    rmai membe2 sy ngadu..penatnye jd cikgu...
    (bila keje yg plg mulia... kalu amik mudah dan sambil lewa akan jadi keje paling hina..)

    ReplyDelete